مکان‌های دیدنی جاده فیروزکوه؛ از تنگه واشی تا دریاچه لزور

مکان‌های دیدنی جاده فیروزکوه شامل روستاهای خوش آب و هوا، دشت‌های ییلاقی، تنگه‌های سرسبز، غارها، آبشارها و رودخانه‌های طبیعی است که در بخش‌های مختلف این جاده قرار دارد و برای گردش تابستانی مکانی مفرح و آرامش بخش است.

گروه ایرنا زندگی - جاده فیروزکوه یکی از جاده‌های اصلی برای دسترسی به دریای کاسپین در شمال ایران است که از مجاورت جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متعددی عبور می‌کند. بسیاری از جاهای دیدنی فیروزکوه در طول مسیر این جاده قرار دارند و دسترسی به برخی جاذبه‌های طبیعی در نقاط مختلف استان‌های مازندران و تهران نیز، از جاده فیروزکوه امکان‌پذیر است.

برای بازدید از جاذبه‌های جاده فیروزکوه نظیر تنگه واشی، دریاچه لزور و قلعه لاجورد، باید از مسیرهای فرعی و ییلاقی در جوار روستاها بگذرید تا زیباترین چشم‌اندازها و مناظر طبیعی در ارتفاعات این جاده را ببینید. در این مقاله به معرفی برخی از زیباترین جاهای دیدنی جاده فیروزکوه می‌پردازیم.

بهترین مکان‌های دیدنی جاده فیروزکوه

تنگه واشی

آدرس: استان تهران،  شهرستان فیروزکوه، بخش مرکزی، دهستان شهرآباد، روستای جلیزجند

بهترین زمان سفر: اواسط خرداد تا اواسط شهریور

تنگه واشی از جاذبه‌های طبیعی بکر و تماشایی در نزدیکی روستای «جلیزجند» در جاده فیروزکوه (جاده ۷۹) است. این تنگه در کوهستان‌های اطراف فیروزکوه قرار دارد و در انتهای مسیر خود به آبشار ساواشی می‌رسد. برای عبور از تنگه واشی و بازدید از آبشار انتهای آن باید با پای پیاده مسافتی را در آب رودخانه طی کنید.

مکان‌های دیدنی جاده فیروزکوه؛ از تنگه واشی تا دریاچه لزور

برای دسترسی به آبشار ساواشی در واقع از دو تنگه مجزا عبور می‌کنید که تنگه نخست «واشی» و تنگه دوم «سا» نام دارند. در حدفاصل این تنگه‌ها دشتی سرسبز و تماشایی به چشم می‌خورد که محیط آن برای اتراق در طبیعت و استراحت بین مسیر مناسب است. این منطقه کاملا بکر است و هیچ امکاناتی ندارد.

از مهم‌ترین ویژگی‌های تنگه واشی می‌توان به رویش انواع گیاهان معطر و دارویی در طول مسیر آن اشاره کرد. در این تنگه کتیبه‌ای تاریخی با نقش‌برجسته از دوره پادشاهی قاجار وجود دارد که توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند. برای دسترسی به ورودی تنگه واشی، باید در مسیر جنوب به شمال جاده فیروزکوه، پس از لاسم چشمه در سمت چپ جاده به مسیر فرعی تنگه واشی وارد شوید. این جاده فرعی نزدیک به ۱۸ کیلومتر طول دارد و با عبور از روستای جلیزجند شما را به بخش ورودی تنگه واشی می‌رساند.

روستای هرانده

آدرس: استان تهران،  شهرستان فیروزکوه، بخش مرکزی، دهستان شهرآباد

بهترین زمان سفر: از نخستین روزهای اردیبهشت تا اواخر تیر و نخستین روزهای فصل پاییز

هرانده از زیباترین روستاهای ییلاقی در مسیر جاده فیروزکوه است که در فاصله تقریبی ۱۵ کیلومتری از جنوب غربی شهر فیروزکوه قرار دارد. طبیعت سرسبز، جاذبه‌های طبیعی بکر و رودخانه‌های خروشان نمرود و قزقان چای در این آبادی، از مهم‌ترین دلایل جذب گردشگران به روستای هرانده هستند.

مکان‌های دیدنی جاده فیروزکوه؛ از تنگه واشی تا دریاچه لزور

از معروف‌ترین جاهای دیدنی روستای هرانده می‌توان «غار بورنیک» را نام برد. این غار رتبه چهارم طولانی‌ترین غارهای ایران را دارد و از لحاظ ساختار به غار علیصدر شبیه است. کارشناسان طول تقریبی غار بورنیک را در حدود ۳,۵۰۰ متر تخمین زده‌اند. از دیگر دیدنی‌های این روستا می‌توان امامزاده یحیی و تپه باستانی شیر دره را ذکر کرد.

فاصله روستای هرانده تا جاده فیروزکوه کمتر از یک کیلومتر است و ورودی آن در سمت شرقی این جاده، پس از روستای امین آباد قرار دارد. مسیر پیاده‌روی از روستای هرانده تا روستای خمده از بهترین مسیرهای طبیعت گردی در جاده فیروزکوه است و اطراف این روستا نیز مکان‌هایی مناسب برای اتراق در طبیعت وجود دارد. در سفر به روستای هرانده امکان اقامت در خانه‌های روستایی و محلی را خواهید داشت.

دریاچه شورمست

آدرس: استان مازندران،  شهرستان سوادکوه، بخش مرکزی، دهستان راستوپی، روستای شورمست 

بهترین زمان سفر: فصل‌های بهار و تابستان

دریاچه شورمست تنها دریاچه طبیعی شهرستان سوادکوه در هفت کیلومتری جنوب غربی پل سفید است که دسترسی به آن از جاده فرعی منتهی به جاده فیروزکوه صورت می‌گیرد.

مکان‌های دیدنی جاده فیروزکوه؛ از تنگه واشی تا دریاچه لزور

عمق دریاچه شورمست بین پنج تا ۱۵ متر تغییر می‌کند که در حدود یک سوم آن کم‌عمق و پوشیده از خزه و جلبک است. آب دریاچه شورمست از چشمه‌های زیرزمینی تامین می‌شود. در گذشته آب این دریاچه به‌دلیل حجم زیاد سرریز و از آن رودخانه‌ای جاری می‌شد؛ متاسفانه به‌دلیل تغییرات جوی و گرمایش زمین، آب چشمه‌های زیرزمینی دریاچه شورمست در سال‌های اخیر به‌شدت کاهش یافته است و دیگر خبری از رودخانه‌های جاری از آب این دریاچه نیست.

دریاچه شورمست امکانات رفاهی و اقامتی نسبی برای گردشگران دارد و از مهم‌ترین تفریحات آن می‌توان به ماهیگیری و قایق‌سواری و همچنین دوچرخه‌سواری دور دریاچه اشاره کرد؛ اما شنا در آن ممنوع است. امکان اتراق و شب‌مانی برای گردشگران در اطراف دریاچه شورمست وجود دارد. جاده فرعی دریاچه در منطقه پل سفید، در بخش غربی جاده فیروزکوه قرار دارد و طول آن در حدود ۶ کیلومتر است.

آبشار و پل ورسک

آدرس: استان مازندران،  شهرستان سوادکوه، بخش مرکزی، دهستان راستوپی، روستای ورسک (عباس‌آباد)

بهترین زمان سفر: نخستین روزهای اردیبهشت تا اواخر تابستان

آبشار و پل ورسک جاذبه‌هایی طبیعی و تاریخی در جوار یکدیگر در فاصله تقریبی ۳۰ کیلومتری از شمال شرقی فیروزکوه هستند. گردشگران در مسیر جاده فیروزکوه از جوار پل ورسک عبور می‌کنند و امکان تماشای پل را در زمان عبور از این منطقه دارند؛ اما برای دسترسی به پل و آبشار ورسک، باید مسافتی را پیاده طی کنند.

مکان‌های دیدنی جاده فیروزکوه؛ از تنگه واشی تا دریاچه لزور

پل ورسک در زمان ساخت خط راه آهن سراسری ایران و به‌منظور اتصال بخشی از مسیر راه آهن به دست مهندسان اتریشی ساخته شد و نخست پل عباس‌آباد نام داشت. این پل در سال ۱۳۱۵ خورشیدی ساخته شده است و نزدیک به یک قرن از عمر آن می‌گذرد.

آبشار ورسک که از آن با نام آبشار «چشمه علی» نیز یاد می‌کنند، در فاصله حدودی ۵۰۰ متری پل ورسک قرار دارد. ارتفاع این آبشار که از کوه قدمگاه سرچشمه می‌گیرد، در زمان پرآبی به ۲۰ متر می‌رسد. برای بازدید از پل و آبشار ورسک باید در جاده فیروزکوه در مسیر جنوب به شمال، پس از گردنه گدوک، به جاده فرعی روستای ورسک وارد شوید. مسافت روستا تا آبشار ورسک پیاده‌روی نیم ساعته است که از زیر پل ورسک می‌گذرد. اطراف آبشار و پل ورسک مکانی بکر و بدون امکانات است.

تنگه میشینه مرگ

آدرس: استان تهران،  شهرستان فیروزکوه، بخش ارجمند، دهستان قزقانچای، شمال غرب روستای لزور

بهترین زمان سفر: از نخستین روزهای خرداد تا اواخر مرداد (در زمان غیر بارندگی)

تنگه میشینه مرگ از زیباترین جاذبه‌های طبیعی شهرستان فیروزکوه در مرز بین استان‌های تهران و مازندران است که دسترسی به آن از مسیر جاده فیروزکوه صورت می‌گیرد. این تنگه در منطقه‌ای به نام لاسک قرار دارد و رودخانه فرح رود از میان آن می‌گذرد؛ به همین دلیل تنگه میشینه مرگ را با نام‌های تنگه لاسک و تنگه فرح رود نیز می‌شناسند.

مکان‌های دیدنی جاده فیروزکوه؛ از تنگه واشی تا دریاچه لزور

تنگه میشینه مرگ از زیباترین مسیرهای طبیعت گردی ایران است که برای پیمایش آن نیاز به آمادگی بدنی بالا و لباس و تجهیزات مناسب خواهید داشت. برای عبور از این تنگه باید مسافتی طولانی را در آب رودخانه حرکت کنید که بسیار سرد است و سنگ‌ریزه‌های فراوان دارد.

قله میشینه مرگ و دریاچه لزور از معروف‌ترین جاذبه‌های اطراف تنگه میشینه مرگ هستند که طبیعت‌گردان بسیاری برای بازدید از این جاذبه‌ها، مسیر این تنگه را انتخاب می‌کنند. تنگه میشینه مرگ منطقه‌ای بکر است و امکاناتی ندارد؛ اما طبیعت گردان حرفه‌ای می‌توانند در این منطقه کمپ کنند. برای کمپ در طبیعت این نواحی باید همه لوازم مورد نیاز را با خود ببرید. دسترسی به تنگه میشینه مرگ از جاده فرعی روستای لزور انجام می‌شود که ورودی آن در بخش غربی جاده فیروزکوه و پس از روستای هرانده قرار دارد.

روستای سله بن

آدرس: استان تهران،  شهرستان فیروزکوه، بخش ارجمند، دهستان دوبلوک 

بهترین زمان سفر: از اواسط بهار تا اواخر تابستان

روستای سله بن از روستاهای ییلاقی و خوش آب و هوا در مسیر جاده فیروزکوه در شهرستان ارجمند است. این روستا در جوار دریاچه سد نمرود قرار دارد که از معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی روستای سله بن است. این آبادی میان دو کوهستان قرار دارد و به همین دلیل منطقه‌ای سردسیر است.

مکان‌های دیدنی جاده فیروزکوه؛ از تنگه واشی تا دریاچه لزور

جریان رودخانه‌های خروشان و وجود چشمه‌های پرآب، سبب حاصلخیزی روستای سله بن و زمین‌های اطراف آن می‌شود. این نواحی گزینه‌هایی مناسب برای طبیعت گردی و اتراق در مناطقی با چشم‌اندازهای بکر و تماشایی در طول جاده فیروزکوه هستند.

دسترسی به روستای سله بن از مسیر فرعی جاده ارجمند (لاسم به فیروزکوه) و پس از دوربرگردان پمپ بنزین نمرود صورت می‌گیرد. در روستای سله بن امکاناتی نسبی برای گردشگران تعبیه شده است و خانه‌های اجاره‌ای و اقامتگاه‌های بومگردی این روستا نیز، گزینه‌هایی مناسب برای اقامت در سله بن هستند. از دیگر جاهای دیدنی معروف این روستا می‌توان تپه باستانی سله بن را نام برد.

قلعه لاجورد

آدرس: استان تهران،  شهرستان فیروزکوه، بخش مرکزی، دهستان پشتکوه، روستای سرانزا 

بهترین زمان سفر: فصل بهار

قلعه لاجورد از آثار تاریخی مهم در مسیر جاده فیروزکوه است که قدمت آن به دوره پیش از اسلام بازمی‌گردد که با توجه به متون تاریخی در اواخر دوره ساسانی نیز مورد استفاده بوده است. این قلعه در شمال شرقی فیروزکوه قرار دارد و دسترسی به آن از جاده فیروزکوه به سمنان (جاده ۳۶) انجام می‌شود. برای بازدید از قلعه لاجورد، باید چهار کیلومتر بعد از شهر فیروزکوه، به جاده سمنان وارد شوید و حدود ۱۵ کیلومتر در این جاده پیش بروید.

مکان‌های دیدنی جاده فیروزکوه؛ از تنگه واشی تا دریاچه لزور

قلعه لاجورد در حاشیه جاده قرار دارد و برای بازدید از آن باید مسیری پیاده به فاصله نیم ساعت تا ۴۰ دقیقه را پیاده طی کنید که پیمایش چندان سختی نیست. در ساخت این بنا از ملاط ساروج و گچ استفاده شده است و در نمای بیرونی آن نیز سنگ‌های رسوبی دیده می‌شوند.

اطراف قلعه لاجورد امکاناتی وجود ندارد و این قلعه روی تپه‌ای خاکی واقع شده است. از بالای این تپه چشم‌اندازی کامل از روستاها و مناطق اطراف خواهید داشت. تنها مسیر ورود به قلعه لاجورد در سمت شرقی آن قرار دارد که در گذشته نیز دروازه اصلی قلعه بوده است.

جنگل ارفع ده

آدرس: استان مازندران،  شهرستان سوادکوه، بخش مرکزی، دهستان راستوپی، روستای ارفع ده 

بهترین زمان سفر: فصل‌های بهار و پاییز

جنگل ارفع ده از عرصه‌های طبیعی مورد توجه طبیعت‌ گردان در شهرستان سوادکوه است که در آن چشمه‌ها، رودخانه‌ها و آبشارهای متعددی جریان دارند. در این جنگل انواع درخت و درختچه‌های وحشی به چشم می‌خورند و تنوع بالایی از گونه‌های مختلف جانوری نیز در آن زندگی می‌کنند.

مکان‌های دیدنی جاده فیروزکوه؛ از تنگه واشی تا دریاچه لزور

در جنگل ارفع ده جاذبه‌هایی طبیعی مانند چشمه پراو و غار اسپهبد خورشید قرار گرفته‌اند که بازدید از آن‌ها برای طبیعت گردان بسیار لذت‌بخش خواهد بود. هرچه به‌سمت ارتفاعات این منطقه پیش بروید به ییلاق‌ها و روستاهای مرتفعی خواهید رسید که بسیار بکر هستند. این مکان‌ها در نیمی از سال خالی از سکنه می‌شوند.

دسترسی به جنگل ارفع ده از جاده فرعی ارفع ده، پس از روستاهای ورسک و سرخ آباد، در غرب جاده فیروزکوه انجام می‌شود. برای اقامت در روستاهای این جنگل، امکان اجاره خانه‌های محلی و اقامتگاه‌های بومگردی را خواهید داشت که امکاناتی نسبی دارند؛ اما برای اقامت در جنگل ارفع ده، باید همه لوازم و وسایل کمپینگ در طبیعت را به‌همراه داشته باشید.

روستای سیمین دشت

آدرس: استان تهران،  شهرستان فیروزکوه، بخش مرکزی، دهستان حبله رود 

بهترین زمان سفر: فصل‌های بهار و پاییز

روستای سیمین دشت از زیباترین روستاهای فیروزکوه با ظرفیت‌های گردشگری بسیار است که در طول سال از گردشگران زیادی میزبانی می‌کند. جریان رودخانه حبله رود در این روستا، سرسبزی دوچندان به این آبادی می‌بخشد. کوهستان‌های اطراف سیمین دشت، ظرفیت‌های مناسبی برای کوهنوردی دارند و دشت‌های مرتفع اطراف این منطقه در بهار مملو از گل‌های وحشی رنگارنگ می‌شوند.

مکان‌های دیدنی جاده فیروزکوه؛ از تنگه واشی تا دریاچه لزور

سیمین دشت در فاصله کوتاهی از روستای زرین دشت قرار گرفته است و گردشگران می‌توانند برای بازدید از این دو روستا در یک روز برنامه‌ریزی کنند. از معروف‌ترین جاهای دیدنی سیمین دشت می‌توان دریاچه آهنک، بالاچشمه، کوه انار و بنای چهار طاقی موین را نام برد.

برای دسترسی به روستای سیمین دشت باید در جاده فیروزکوه پس از گردنه امین آباد و قبل از شهر فیروزکوه به جاده فرعی روستای زرین دشت وارد شوید. این جاده در سمت راست مسیر جنوب به شمال جاده فیروزکوه قرار دارد و دسترسی به هر دو روستای زرین دشت و سیمین دشت از آن انجام می‌شود. روستای سیمین دشت زیرساخت‌هایی مناسب برای پذیرایی از گردشگران دارد و خانه‌های روستایی و اقامتگاه‌های بومگردی از گزینه‌های اقامتی مناسب در این نواحی هستند.

غار رودافشان

آدرس: استان تهران،  شهرستان دماوند، بخش مرکزی، دهستان ابرشیوه، روستای رودافشان 

بهترین زمان سفر: از اواخر بهار تا اواخر تابستان

غار رودافشان از بزرگ‌ترین غارهای طبیعی ایران در نزدیکی روستای رودافشان شهرستان دماوند است. فاصله کوتاه این غار تا تهران، سبب استقبال بالای گردشگران ساکن پایتخت، از این جاذبه طبیعی می‌شود. ارتفاع دهانه غار رودافشان به ۱۲ متر و عرض ورودی آن به ۴۰ متر می‌رسد و این ورودی سومین دهانه بزرگ غار در ایران است.

مکان‌های دیدنی جاده فیروزکوه؛ از تنگه واشی تا دریاچه لزور

بخش‌های زیادی از مسیرهای داخل غار رودافشان دور از دسترس هستند و تنها در حدود ۷۸۰ متر از مسیر داخلی آن قابل پیشروی است. ورودی این غار آهکی در سراشیبی کوه قرار دارد و از فواصل دور دیده نمی‌شود؛ به همین سبب به غار رودافشان لقب «غار پنهان» را داده‌اند.

داخل غار رودافشان تاریک است و امکاناتی ندارد. بهترین راه برای بازدید از این غار، غارنوردی گروهی با استفاده از تجهیزات مناسب است؛ البته بازدید از ورودی و بخش نخست آن نیاز به تجهیزات خاصی ندارد. جاده فرعی به‌سمت روستا و غار رودافشان در سمت راست جاده فیروزکوه در مسیر جنوب به شمال و پس از روستاهای سربندان و سید آباد قرار دارد.

آبشار ولیلا

آدرس: استان مازندران،  شهرستان سوادکوه، بخش مرکزی، دهستان کسلیان، روستای ولیلا

بهترین زمان سفر: اوایل اردیبهشت تا اواخر تابستان

آبشار ولیلا از زیباترین جاذبه‌های طبیعی در جاده فیروزکوه در جنگل انجیلی در منطقه زیرآب است. این آبشار در فاصله کوتاهی از روستای ولیلا قرار دارد و در فصل بهار ارتفاع آن به ۲۵ متر می‌رسد.

مکان‌های دیدنی جاده فیروزکوه؛ از تنگه واشی تا دریاچه لزور

برای بازدید از آبشار ولیلا باید خود را برای جنگل‌نوردی دلچسب در جنگل انجیلی آماده کنید. این جنگل زیبایی‌های طبیعی و چشم‌اندازهایی تماشایی دارد و برای عبور از آن باید لوازم مناسب جنگل‌نوردی و آمادگی بدنی نسبی داشته باشید.

دسترسی به روستای ولیلا از جاده لاجیم در شهر زیرآب، در بخش شرقی جاده فیروزکوه و در حدفاصل فیروزکوه تا قائمشهر انجام می‌شود. برای بازدید از آبشار ولیلا باید در امتداد رودخانه روستای ولیلا، مسافتی یک کیلومتری را در جنگل طی کنید. روستای ولیلا امکانات نسبی برای گردشگران دارد. بازدید از آبشار ولیلا و جنگل انجیلی در برنامه پیک‌نیکی یک‌روزه امکان‌پذیر است؛ اما در صورت تمایل به شب‌مانی در این منطقه، خانه‌های روستایی، اقامتگاه‌های سنتی و بومگردی و کمپ در طبیعت، گزینه‌های پیش روی شما هستند.

دریاچه لزور

آدرس: استان تهران،  شهرستان فیروزکوه، بخش ارجمند، دهستان قزقانچای، روستای لزور

بهترین زمان سفر: فصل‌های بهار و تابستان

دریاچه لزور یا دریاچه سد سیاهرود، از جاذبه‌های طبیعی جاده فیروزکوه در ارتفاعات مشرف بر آن است که در نزدیکی روستای لزور قرار دارد. اطراف این دریاچه روستاهای ییلاقی و خوش آب و هوایی قرار گرفته‌اند که از میان آن‌ها می‌توان روستاهای ورزنه، نشل و ارجمند را نام برد.

مکان‌های دیدنی جاده فیروزکوه؛ از تنگه واشی تا دریاچه لزور

برخی از بهترین مسیرهای طبیعت گردی در اطراف دریاچه لزور قرار دارند که توجه طبیعت‌گردان را به خود جلب می‌کنند. گردشگران بسیاری در کوهستان‌های مشرف بر این دریاچه به کوهنوردی می‌پردازند و اطراف دریاچه لزور، اتراق و استراحت می‌کنند. ماهیگیری، قایق‌سواری، دوچرخه‌سواری دور دریاچه، عکاسی، گشت‌وگذار در روستای لزور و کمپ در طبیعت این نواحی، از مهم‌ترین تفریحات و فعالیت‌های دریاچه لزور هستند.

برای دسترسی به دریاچه لزور، در بخش غربی جاده فیروزکوه و پس از روستای هرانده، وارد جاده لاسم شوید و با گذر از روستاهای نمرود، سله بن و وشتان به ‌سمت جاده فرعی روستای لزور حرکت کنید. دریاچه لزور در فاصله حدود ۱۵ کیلومتری شمال غرب روستا قرار دارد. برای بازدید از این دریاچه می‌توانید پیک‌نیکی یک‌روزه را برنامه‌ریزی کنید؛ اما برای شب‌مانی اطراف آن باید وسایل کامل کمپ در طبیعت را همراه خود ببرید. دریاچه لزور امکانات محدودی برای گردشگران دارد و برای آسایش بیشتر می‌توانید خانه‌های روستایی و اقامتگاه‌های محلی روستای لزور را برای اقامت انتخاب کنید.

آبشار گزو

آدرس: استان مازندران،  شهرستان سوادکوه، دهستان لفور، جنگل لفور

بهترین زمان سفر: از اواسط بهار تا اوایل پاییز

آبشار گزو در منطقه‌ای ییلاقی و کوهستانی در شهرستان سوادکوه در نزدیکی جاده فیروزکوه قرار دارد. این آبشار از زیباترین جاذبه‌های طبیعی جنگل‌ لفور است که برای بازدید از آن باید مسیری در حدود نیم ساعت را در جنگل با شیب تند پیش بروید. عبور از این مسافت برای کودکان و سالمندان چندان مناسب نیست.

مکان‌های دیدنی جاده فیروزکوه؛ از تنگه واشی تا دریاچه لزور

آبشار گزو از دو آبشار تشکیل می‌شود که آبشار نخست آن پنج متر و آبشار دوم در حدود ۴۳ متر ارتفاع دارند. پایین دست این آبشار حوضچه‌ای زلال به چشم می‌خورد که آبتنی در آن برای گردشگران خالی از لطف نیست. چشم‌اندازهای اطراف آبشار گزو از زیباترین مناظر جنگل های هیرکانی شمال ایران هستند که اتراق و گشت‌وگذار در آن‌ها لذت بسیار دارد.

آبشار گزو و مناطق اطراف آن بسیار بکر است و برای شب‌مانی در این نواحی باید تجهیزات کامل کمپ در طبیعت را همراه داشته باشید. خانه‌های محلی، اقامتگاه‌های بومگردی و کلبه‌های جنگلی از دیگر گزینه‌های اقامتی در روستاهای اطراف این آبشار هستند. برای دسترسی به آبشار گزو باید از جاده فرعی آلاشت در بخش غربی جاده فیروزکوه و بعد از منطقه پل سفید، به‌سمت روستای کارمزد و امامزاده گزو بروید و سپس خود را به آبشار گزو برسانید.

پارک جنگلی جوارم

آدرس: استان مازندران،  شهرستان سوادکوه، بخش زیرآب 

بهترین زمان سفر: فصل‌های بهار و تابستان

پارک جنگلی جوارم از دیدنیهای شهرستان سوادکوه در منطقه زیرآب جاده فیروزکوه است. این پارک جنگلی با درختان بلند و پوشش گیاهی متنوع، از مناطق نمونه گردشگری در مازندران است و به سبب ظرفیت‌های طبیعی بالا، از آن با نام «بهشت سوادکوه» یاد می‌کنند.

مکان‌های دیدنی جاده فیروزکوه؛ از تنگه واشی تا دریاچه لزور

پارک جنگلی جوارم امکانات مناسبی مانند رستوران، فروشگاه‌های مواد غذایی، باربیکیو، زمین بازی کودکان، آلاچیق، نمازخانه، سرویس بهداشتی و اتاق نگهبانی دارد. گردشگران زیادی این پارک جنگلی را برای کمپ در طبیعت انتخاب می‌کنند. کلبه‌های چوبی پارک جنگلی جوارم نیز برای شب‌مانی مناسب هستند.

ورودی پارک جنگلی جوارم در بخش شرقی جاده فیروزکوه، در منطقه زیرآب قرار دارد. آبشار ولیلا و آبشار و جنگل پلنگ دره نیز از نزدیک‌ترین جاذبه‌های طبیعی به این پارک جنگلی هستند.

غار زنگیان

آدرس: استان مازندران،  شهرستان سوادکوه، بخش مرکزی، دهستان ولوپی، روستای زنگیان

بهترین زمان سفر: از اوایل اردیبهشت تا اواخر شهریور

غار زنگیان از دیدنیهای زیرآب سوادکوه در جاده آلاشت است. این غار در دامنه کوهستان قرار دارد و برای بازدید از آن باید مسیری با درجه سختی متوسط را کوهنوردی کنید. دهانه غار زنگیان میان صخره‌های کوهستانی واقع شده است و از بلندای آن منظره چشم‌نوازی از کوهستان اطراف دیده می‌شود.

مکان‌های دیدنی جاده فیروزکوه؛ از تنگه واشی تا دریاچه لزور

در غار زنگیان دو مسیر وجود دارد که یکی کوتاه و بن‌بست و دیگری مناسب غارنوردی است. علاقه‌مندان به پیمایش این غار باید به‌صورت گروهی، همراه با راهنماهای آشنا به مسیر غار و با تجهیزات کامل وارد آن شوند.

برای دسترسی به غار زنگیان در جاده فرعی آلاشت، با عبور از روستای «لله بند» وارد جاده فرعی روستای «شش رودبار» ‌ و «دراسله» شوید. در این مسیر به‌سمت جاده زنگیان حرکت کنید تا به ابتدای مسیر خاکی به سوی کوهستان غار زنگیان برسید. اطراف این غار امکاناتی وجود ندارد و برای اتراق در طبیعت این نواحی باید لوازم مورد نیاز برای کمپ در طبیعت را با خود ببرید.  

مکان‌های دیدنی جاده فیروزکوه؛ از تنگه واشی تا دریاچه لزور

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.